WSPÓŁPRACA FOTOGRAFA Z FILMOWCEM

Słowo wstępne dla Par Młodych

Można przewrotnie powiedzieć: jakiego sobie wybierzecie fotografa taki będziecie mieli film i odwrotnie, jakiego wybierzecie kamerzystę, takie będziecie mieli fotografie. Nie ma nic gorszego na filmie i na fotografiach jak widok pracującej ekipy foto czy wideo. Jestem zwolennikiem absolutnego Clear-Crew, przynajmniej w najważniejszych chwilach dnia ślubu, jak przysięga czy pierwszy taniec. Inne części filmu, są już naturalnym swobodniejszym reportażem, i obecność fotografa w kadrze – o ile jest schludnie ubrany, jest naturalnym jednym z bohaterów Waszego filmu.

Ponieważ zawsze realizuję backstage z sesji zdjęciowej na weselu Pary Młodej z gośćmi, często ujęcie z fotografem, czy przez jego ramię aby było widać aparat ze zrobionym zdjęciem tłumaczy całą akcję.

Wiele Par Młodych chce pakiet foto-wideo właśnie z tego powodu. Jednak jest tu pułapka, może w pakiecie podobać się styl filmowca, a zupełnie nie podobać się styl fotografa i odwrotnie. Dla tego w swoje ofercie mam trzech fotografów – każdy ma inny styl. Zapraszam do sprawdzenia oferty.

Słowo wstępne dla fotografa

W swojej pracy stosuję najwyższe normy jakościowe w realizacji filmu, zarówno w stosowanym sprzęcie jak też w zasadach sztuki filmowej. Film ślubny traktuję na równi z wysokobudżetowym profesjonalnym filmem. Ten wyjątkowy dla Młodej Pary dzień jest dla mnie dniem ciężkiej wytężonej pracy z kilkoma kamerami, koordynacja pracy dwóch lub więcej operatorów, lotów dronem, realizacja dźwięku efektowego i akwizycyjnego, opanowaniem na planie filmowym kilku nienadzorowanych kamer w szybko zmieniającej się w unikalnej akcji w trudnym pod względem zmian oświetlenia, dynamiki planie filmowym. Pomimo 12 lat doświadczenia w filmie ślubnym, i 36 lat pracy w telewizji jako Dyrektor Techniki czy Inżynier Studia, zawsze każdy ślub i wesele jest dla mnie indywidualnie szczegółowo zaplanowanym przedsięwzięciem logistycznym i technologicznym, w każdej sferze, światła, dźwięku, obrazu, reżyserii i edycji.

Przygotowałem specjalny blog – co może zrobić Para Młoda aby jak najlepiej wypaść na filmie oraz zdjęciach. Mam nadzieję że przeczytasz to zrozumiesz moją troskę o to aby Młodzi otrzymali perfekcyjne zdjęcia i film.

Porady dla Pary Młodej – jak zachować się przed kamerą i aparatem fotograficznym

Najważniejsza zasada którą ze swojej strony proponuję zastosować, która się doskonale sprawdza: Obserwujmy się nawzajem.

   Fotograf i kamerzysta muszą uzgodnić wcześniej scenariusz pracy i pilnować, aby nie filmować i fotografować siebie z Parą Młodą. Są dwa obszary: REAR ZONE – czyli to co ja Ci mogę zepsuć w fotografii i FRONT ZONE czyli to co Ty mi możesz zepsuć, a finalnie zepsuć film i fotografie dla Pary Młodej, oczekującej od Nas profesjonalizmu, kiedy zamiast perfekcyjnej współpracy zawodowców jest walka paparazzi.

Przykład amatorskiego zachowania się fotografa, pomimo wcześniejszego uzgodnienia scenariusza. Ta Pani fotograf ma jeden aparat z jednym stałym obiektywem. Kadruje zamiast zoomem, to przybliżaniem się do Młodych, i zupełnie ignoruje pracę filmowca, jak też oczekiwania Młodej Pary jakości filmu – sterylności kadru – CLEAR -CREW– w najważniejszym momencie ich życia. Jest to bardzo ważne nie dla mnie, ale dla Młodej Pary, aby mogła tak zwane ,,emocje,, o których wszyscy fotografowie i filmowcy trąbią w portfolio, upamiętnić bez zakłóceń.

Stosowny strój

   Wymagam bezwzględnie od siebie fotografa stosownego ubrania się na ślub. Nie niebieskie dziurawe jeansy, obcisłe legginsy, nie wyciągnięta koszula w kwiatki, trampki. Ubranie stosowne do kościoła, najlepiej czarne które najlepiej wtapia się w tło percepcji widza, może być biała koszula, dające oczywiście swobodę ruchu. Wtedy pojawienie się w kadrze fotografa nie psuje ujęcia,  a jest naturalnym elementem filmowego reportażu ślubnego. Poza tym, wszyscy goście weselni są wystrojeni, a my też jesteśmy gośćmi Młodej Pary w ich wyjątkowym dniu.

   Stosownego ubrania się i zachowania wymagają ogólne zasady określone przez Episkopat dla osób zawodowo filmujących i fotografujących w obiektach sakralnych. 

Lokalne warunki

Warto zaznaczyć że dla poszczególnych diecezji mogą obowiązywać szczególne regulaminy, czy wymagania księdza proboszcza. Dla tego przed uroczystością należy razem: fotograf i kamerzysta, ustalić z księdzem możliwy zakres naszej pracy, np. w czasie podpisywania dokumentów, pokazać legitymację akredytacji do filmowania i fotografowania uroczystości liturgicznych, lub wcześniej uzyskać z diecezji pozwolenie lub dodatkowe zaświadczenie o ukończeniu kursu jeśli jest to lokalnie wymagane. Kwestię tą ustala Para Młoda przed podpisaniem umowy z filmowcem i fotografem, aby mieli oni czas na pozyskanie odpowiednich zezwoleń, oraz określenie dodatkowych kosztów usługi z tym związanych. Bywa że ksiądz ogranicza możliwość filmowania i fotografowania wyłącznie do aktu zaślubin. W tych przypadkach respektowanie wymogów księdza wymaga dla jakości merytorycznej filmu i fotografii indywidualnych ustaleń z Parą Młodą pozwalającą na ,,miękkie obejście,, obostrzeń przy zachowaniu ciągłości reportażu.

Reportaż z przygotowań i błogosławieństwa rodziców – Cisza na planie !

   Akustyczne potwierdzenie ostrości BEEP w czasie błogosławieństwa rodziców i w czasie przysięgi w kościele powinno być przez fotografa Wyłączone !. W czasie błogosławieństwa, gdy rodzice często pod wpływem emocji mówią cicho, dźwięki z aparatu mogą wpłynąć na czytelność ich wypowiedzi. Fotografia tego nie obejmuje – jest niema. Ale dla filmu ważne jest np. zamknięcie okna od ulicy, przerwa w akompaniamencie zespołu, cisza wśród postronnych gości w domu Panny Młodej, wyłączenie wentylatora w upalny dzień – drobiazgi ale pozwalają uchwycić całą unikalną sferę dźwiękową niezwykle istotną na filmie.

Ceremonia – zasady nakładane przez Komisję do Spraw Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego dotyczące fotografowania i filmowania podczas celebracji liturgii

Rozporządzenie w pełnej treści – Link.

   Fotografowi i kamerzyście nie wolno wchodzić na prezbiterium, oraz podchodzić zbyt blisko młodych w czasie przysięgi i zakładania obrączek. Rozporządzanie Episkopatu, oraz zasady wyłuszczone w wykładach dla fotografów i filmowców, nakładają obowiązek stosowania dłuższych ogniskowych aby nie zasłaniać rodzicom i gościom młodych w tej dostojnej chwil. Kościół nie zezwala na stosowanie lamp błyskowych. Na filmie lampa błyskowa w czasie przysięgi psuje atmosferę filmu. Podobno wpływa też negatywnie na zabytkowe elementy architektury kościoła. Dla tego też informuję Parę Młodą że fotografowanie przez ciocie i wujki amatorskimi aparatami z wbudowanym fleszem jest nieakceptowalne.

Różnica pomiędzy fotografowaniem a filmowaniem ślubu

Ważne jest aby fotograf pamiętał że film w przeciwieństwie do zdjęć, wymaga jest ciągłość i stabilności ujęć poszczególnych elementów przysięgi, jak też nie można dokonać w filmie retuszu. Co prawda współczesne możliwości edycji AI na to pozwalają, jednak nakład pracy nie mieści się w cenie filmu. Przechodzenie przed pracującą kamerą powoduje że dane ujęcie jest tracone do filmu, jest też zakłócony AF, czy śledzenie ostrości, jeśli jest tylko jeden operator. Jeśli fotograf zmienia kadr, miejsce z którego fotografuje musi się upewnić się że nie zasłoni operatorowi ważnego kadru, nawiązuje ze mną kontakt wzrokowy. Pozwoli to na wzajemne ustawienie się do bezkolizyjnego ujęcia.

Niezbędne jest wcześniejsze ustalenie pomiędzy filmowcem i fotografem planu pracy w czasie podejścia do ołtarza, przysięgi, wychodzenia z kościoła. Wzajemne zapoznanie się z warsztatem pracy, ze swoim portfolio, stosowanymi obiektywami, kadrami dla poszczególnych epizodów ceremonii, jak też w wolnej chwili z portfolio, pozwoli na realizacje perfekcyjnego profesjonalnego reportażu fotograficznego i filmowego.

Zawsze można obejść kamerę / aparat z tyłu, lub najlepiej stanąć obok siebie w ujęciach Must-Have, zamiast wchodzić sobie w kadr, lub fotografować i filmować siebie na wprost. Druga para oczu z tyłu głowy to podstawowa zasada współpracy, aby sobie nie zasłaniać.

Ważne

Ze swojego doświadczenia najczęstszą przyczyną wyłożenia filmu ślubnego jest posiadanie przez fotografa jedynie jednego aparatu ze stałką i kadrowanie poprzez zbliżanie się lub oddalanie od obiektu, zamiast pracy zoomem np. w czasie zakładania obrączek zbliżanie się na metr od dłoni młodych lub posiadanie dwóch aparatów z różnymi ogniskowymi.

Oto kilka przykładów złej pracy fotografa przy zdjęciach ślubnych:

Zbyt bliskie podejście fotografa do Młodych
Przejście przed kamerą w czasie przysięgi
Wejście w kadr przy zbyt krótkiej ogniskowej
Używanie flesza, wejście w kadr, spóźnione ustawienie się do ujęcia
Fotografowanie z prezbiterium, razem, z wujkiem z plastikowym Canonem Idioten-Camera, i ciocią z IPhone 😉
Spóźnione ustawienie się do zdjęcia

zakończenie – zaproszenie do współpracy

Jeśli jako fotograf w czasie realizacji zdjęć uszanowałeś moje uwagi, jak też dostrzegłeś moją chęć współpracy nam perfekcyjnym materiałem dla Młodej Pary, to zapraszam Cię do współpracy przy następnych realizacjach ślubnych, studniówkowych, jubileuszowych jako polecany profesjonalista.

Pary Młode bardzo cenią sobie zgrany zespół fotograf – kamerzysta.

Powrót na pierwszą stronę: filmslubny.eu