Strona Główna


Piękne teledyski ślubne tworzone z pasją, unikalne ujęcia i plany filmowe, profesjonalnie napisane scenariusze


Uncategorized

Porady

JAK WYBRAĆ KAMERZYSTĘ LUB EKIPĘ FILMOWĄ

Podstawowym kryterium jest obejrzenie portfolio kilku różnych filmowców, i rozpoznanie własnego gustu. Wasze upodobania i wyobrażenia o filmie ślubnym mogą być stereotypowe, więc wystrzegajcie się polegania na dotychczasowym wyobrażeniu filmu weselnego obejrzanego u znajomych, czy u rodziców.

Znajdźcie od nowa coś dla siebie, nowy styl filmu, sposób prowadzenia narracji, tempo akcji, retrospektywę, subtelną kolorystykę, ekspozycję, kompozycję przestrzeni dźwiękowej.  Nie wyobrażacie sobie, na ile sposobów można opowiedzieć Waszą historię w filmie  ślubnym.

Zwróćcie uwagę że jedni stosują tzw biały teledysk, , drudzy idą w czernie, inni lubią płytką głębie ostrości, jeszcze inni lubią sepie i Black&White,  a najważniejsze jest to jaki Wy chcecie mieć styl, kolor, muzykę w Waszym filmie, i czy kamerzysta to zrobi. W drugiej kolejności zaplecze techniczne które ma Wam zagwarantować: stabilne i ostre ujęcia bez poruszeń, obraz bez szumów w złych warunkach oświetleniowych, czytelny dźwięk z przysięgi i zabawy weselnej, backup zapisu najważniejszych chwil dodatkową kamerą, czyli że wszystko co najważniejsze się nagra. Trzecie: krótki termin oddania filmu max do 2-3 miesięcy, dokładny przemyślany montaż filmu, stereofoniczny mastering dźwięku z zachowaniem poziomów głośności, precyzyjne i naturalne wytrymowane kolejne ujęcia.

Innym kryterium które ja uważam za podstawowe to ekipa bez nałogów: papierosy, alkohol, facebook. Odpowiednie eleganckie ubranie się do kościoła. Zaświadczenie o kursie wideofilmowania  w obiektach sakralnych, poświadczone  certyfikatem – legitymacją, zezwalającym na filmowanie w czasie uroczystości ślubnej.

PRZEDSTAWIENIE  PLANU ŚLUBU I WESELA

Przekażcie kamerzyście wszystkie szczegóły Waszej ceremonii zaślubin: ile gości,  jakie auto do ślubu, jaka oprawa muzyczna w kościele, niespodzianki przygotowane przez księdza, wykonanie pierwszego tańca, ustalone z zespołem / DJem zabawy oczepinowe. Te informacje pomogą w doborze i skonfigurowaniu odpowiedniego sprzętu filmowego na poszczególne epizody Dnia Ślubu.

    PRZYGOTOWANIA PARY MŁODEJ

    Spróbujcie spojrzeć na miejsce przygotowań okiem kamery. Zbędne przedmioty, torby po strojach ślubnych, chusteczki po makijażu, telefony itp., trzeba posprzątać. W ciasnych pokojach dobrze jest też zrobić więcej miejsca na błogosławieństwo, np. wynieść krzesła, fotel. Można przyozdobić pokój jasnymi kwiatami.
   Rodzice wypowiadają błogosławieństwo głośno i wyraźnie, w tym czasie zespół i inni uczestnicy błogosławieństwa zachowują ciszę.
kamerzysta na wesele warszawa
Przygotowania Panny Młodej

    PRZYJAZD DO KOŚCIOŁA

    Świadek wysiada z auta jako pierwszy i otwiera panu młodemu drzwi stojąc z boku aby go nie zasłaniać. Potem Pan młody otwiera drzwi pannie młodej, również stojąc z bokiem, nie tyłem do kamery i nie na wprost drzwi aby nie zasłaniać gdy panna młoda wysiada. Tak samo przed salą weselną.
wideofilmowanie Warszawa
Powitanie pary Młodej w domu weselnym

 

ZANIM ZAPROSICIE KAMERZYSTĘ I FOTOGRAFA NA ŚLUB

W kościele obowiązują ścisłe zasady dla oprawy muzycznej, fotografów i operatorów kamery, które zakazują robienia z ceremonii zaślubin Hollywood, czy wojny paparazzi. Wasze zaślubiny są doniosłą chwilą, to przeżywanie sakramentalnego  ślubu małżeństwa, liturgia eucharystii wymagająca wewnętrznego skupienia. Dla tego kamerzysta i fotograf muszą przestrzegać reguł wyłuszczonych przez Episkopat, wydział do spraw mediów. Nie mogą przeszkadzać, hałasować, rozpraszać uwagi, zasłaniać Pary Młodej gościom. Proboszcz może odmówić fotografowi wykonania reportażu ceremonii w przypadku niestosownego ubioru, lub wchodzenia na prezbiterium, stosowania lamp błyskowych. Stosowne rozporządzenie znajdziecie tu.

Dotyczy to również fotografów amatorów z rodziny którzy w dobrej wierze pragną uwiecznić Wasze Zaślubiny. Z doświadczenia wiem że nie warto ryzykować, ich prace idą zwykle w niepamięć, a niepotrzebnie wchodzą w kadr. Dla tego powierzcie swój film ślubny i fotografie profesjonalistom.

DROGA DO OŁTARZA

   Świadkowie zamykają drzwi kościoła tuż przed rozpoczęciem ceremonii, gdyż światło dzienne silnie kontrastuje z parą Młodą stojącą w zacienionym wejściu do kościoła
film ślubny Warszawa
W drodze do ołtarza
   Młodzi do ołtarza idą powoli, dostojnie, w odpowiedniej odległości od prowadzącego ich księdza, kamery i fotografa, około 4 metry. Gdy Młodzi idą tuż za księdzem, zasłania on Parę Młodą w kadrze , nie widać całej sukni Panny Młodej. 
fotografia slubna Warszawa
W drodze do ołtarza ślubnego

PRZYSIĘGA

   Młodzi stoją zwróceni ku sobie, profilem do kamery. Jeśli będą zwróceni do księdza, kamera nie uchwyci twarzy Młodych. Młodzi głośno wypowiadają słowa przysięgi gdyż nie zawsze mikrofon trzymany przez księdza jest dobrze ustawiony. Panna Młoda powinna sprawdzić czy welon nie zasłoni jej twarzy w czasie przysięgi.
Wideofilmowanie Warszawa
Chwila zaślubin

OBRĄCZKI

   Zakładanie obrączek powinno być wcześniej przećwiczone przed lustrem, tak aby nie zasłonić sobą lub dłonią chwili zakładania obrączki. Gdy ciasno wchodzą, można posmarować delikatnie obrączkę od wewnątrz bezbarwnym kremem.
   Obrączkę trzymamy tuż przed palcem serdecznym w trakcie prośby o przyjęcie obrączki, dopiero po wypowiedzeniu prośby powoli nasuwamy obrączkę.
Dajcie nam, fotografowi i kamerzyście  chwilę na zrobienie dobrego zdjęcia tego ważnego momentu.
Na czas obrączkowania bukiet najlepiej przekazać świadkowej, lub pozostawić na stoliku klęcznika.
Obrączka Ślubna
Obrączka Ślubna

PO PRZYSIĘDZE

    Młodzi na dyskretny znak kamerzysty pokazują złączone, lub zbliżone do siebie zaobrączkowane dłonie, i oczywiście uśmiechają się. Mogą też tuż po założeniu obrączek odwrócić się do gości i pokazać zaobrączkowane dłonie. Będzie to  jedne z najlepszych ujęć.
Kamerzysta Warszawa Mazowieckie
Obrączki ślubne z bliska

PO CEREMONII

    Od ołtarza idziecie powoli, abym mógł wykonać stabilne ujęcia. zatrzymajcie się na chwilę przed samym wyjściem, aby kamera mogła zaadoptować się do warunków światła na zewnątrz kościoła. 
filmowanie wesel
Para Młoda po ślubie

KONFETTI

   Po wyjściu z kościoła, jeśli jest konfetti zatrzymajcie się w opadających płatkach, wtedy fotograf i kamerzysta zrobią piękne ujęcia.
kamerowanie
Ślub Toruń
ŻYCZENIA
   Do życzeń ustawiacie się na tle kościoła, czyli plecami do kościoła. W przypadku ślubów od października do kwietnia, poproście księdza aby na wasze wyjście i życzenia włączyć oświetlenie zewnętrzne kościoła.
kamerzyta warszawa
Joanna & Wojciech, ślub w mundurze

ZDJĘCIE GRUPOWE PRZED KOŚCIOŁEM

Jedyna chwila gdzie możemy zebrać wszystkich gości na schodach kościoła i zrobić wspólne zdjęcie. 
fotograf ślub warszawa
Para Młoda i goście

POGODA

   Gdy pada deszcz na wyjście z kościoła, życzenia są na sali weselnej. Młodzi przed wyjściem z kościoła, zatrzymują się aby dać czas kamerzyście do przygotowania kamery do filmowania w deszczu. 
Młodzi w deszczu
Młodzi w deszczu

PIERWSZA PODRÓŻ

   Gdy wsiądziecie do auta pozostawicie na chwilę otwarte drzwi do zrobienia wam ujęcia wewnątrz auta.
   Aby uchwycić moment Waszego odjazdu z pod kościoła autem ślubnym, kierowca odjeżdża kilkanaście metrów, i zatrzymuje się po wykonanym ujęciu, aby operator mógł  spakować sprzęt do samochodu, i dołączyć do orszaku weselnego.
   Auto z Młodymi może wjechać na teren sali weselnej, dopiero po przygotowaniu się operatora i fotografa do zdjęć.
dobry kamerzysta
Obrączka Marty

PRZYWITANIE CHLEBEM I SOLĄ

   Przywitanie chlebem i solą Rodzice celebrują w odpowiedniej odległości od wejścia sali weselnej. Kamera i fotograf muszą swobodnie poruszać się za plecami rodziców, na wprost Młodych. Przywitanie w samych drzwiach utrudnia filmowanie i fotografowanie. Gdy Mama pyta się co Młoda wybiera, zespół przestaje grać, inaczej nie słychać słów.

PIERWSZY TANIEC

   Pierwszy taniec Młoda powinna przećwiczyć w ślubnych butach i sukni. Jeśli taniec jest dynamiczny, trzeba odpowiednio przygotować suknię ślubną i welon, lub pomyśleć o sukni z odpinanym trenem. 
   Kiedy ksiądz nie zgadza się na konfetti przed kościołem, zróbcie je na sali weselnej, i powiedzcie mi o tym abym ustawił kamerę w tryb slowmotion.
   Zaproponujcie zespołowi aby ustawił gości w literę u, pozwoli to na zrobienie ujęć z dodatkowej kamery.
pierwszy taniec
Marina pierwszy taniec

GOŚCINNOŚĆ

   Dziękujemy w imieniu całej obsługi za stolik przy którym możemy odpocząć 🙂 Najlepiej gdy stolik umiejscowiony jest w mało widocznym miejscu, poza parkietem tanecznym. Stolik  obok podestu dla zespołu, w części tanecznej psuje całą scenografię, szczególnie do pierwszego tańca.

GESTY

   Obrazu z kamery nie można retuszować, nie drapcie się po nosach, nie oblizujcie, nie poprawiajcie ciągle okularów jeśli je nosicie, starajcie się opanować niepotrzebne gesty, bądźcie cały czas uśmiechnięci.
fotograf kamerzysta
Izabella i Łukasz

TORT

   Młodzi pilnują aby byli obecni na sali w centralnym miejscu w czasie wjazdu tortu. Mogą też sami przejąć wózek z tortem i wprowadzić go na salę.
   Najważniejsze osoby do częstowania tortem, rodzice, świadkowie, dziadkowie,  powinny być koniecznie przy torcie. Szukanie ich za stołami i częstowanie tortem nad talerzami z resztkami jedzenia nie wygląda apetycznie. Młodzi pierwszy kawałek tortu dają rodzicom. Następnym kawałkiem częstują się sami, a w tym czasie świadkowie podają tort gościom stojącym wokół tortu.
Tort weselny
Tort weselny
Tort powinien wjechać uroczyście na stoliku udekorowanym obrusem. Tutaj obsługa bardzo często popełnia dwa błędy. Pierwszy z nich to załadowanie razem z tortem sterty talerzyków,  co psuje całą atrakcję. Dopuszczalne jest aby był ew. talerzyk dla młodych i efektowny nóż na pierwszy kawałek zanurzony w ozdobnym dzbanku. Stolik z talerzykami dla gości może wjechać kiedy Państwo Młodzi poczęstują się pierwszym kawałkiem tortu. Drugi błąd to kręcenie się obsługi wokół tortu gdy jeszcze płoną ognie, kiedy fotograf z kamerzysta robią jedne z najciekawszych ujęć.  Sami zobaczcie jak źle wygląda tort z talerzami:

OCZEPINY

  Jeśli  w czasie oczepin welon lub muszka upadną na podłogę, powtórzcie to jeszcze raz. Kamera robi w tym czasie ujęcia w zwolnionym tempie, i złapanie welonu i muszki w powietrzu przez nowych młodych będzie świetnym ujęciem do filmu.
Marina bukiet
Marina bukiet

OSTATNI TANIEC

   Ostatni taniec Młodych do filmu wykonujemy po zbieraniu na wózek. Młodzi mogą przygotować układ choreograficzny. Ostatni taniec kończymy machaniem razem z gośćmi w kółeczku rękami na pożegnanie do kamery.

REPERTUAR MUZYCZNY

   Uzgodnijcie repertuar muzyczny z zespołem lub DJ-em, tak aby jedzie pociąg, macarena, lambada, kaczuszki, last ketchup, rudy się żeni, jesteś szalona,  były w czasie pracy kamerzysty, do godziny 1 w nocy.
Oczepiny Marty
Oczepiny Marty

BIESIADY

   Piosenki biesiadne najlepiej wychodzą we wspólnej zabawie na parkiecie. Są ambitne zespoły które to potrafią. Filmowanie biesiad śpiewanych na siedząco przy nieposprzątanych stołach, lub przy posiłku, jest mało efektywne gdyż widać brudne talerze z niedojedzonymi kotletami 🙂 mlaskająca ciocię krysię 🙂 morze nakrętek po coli, pepsi itp.
W tym przypadku nie filmuję biesiady.
   Filmowanie biesiady przy stole ma sens kiedy obsługa dba o serwis na stołach w porozumieniu liderem zespołu, oraz gdy napoje podawane są w dzbankach a nie w plastikowych butelkach.

WSPÓŁPRACA FOTOGRAFA Z OPERATOREM

   Fotograf i kamerzysta powinni pilnować się aby znajdować się nie na przeciw siebie, żeby nie filmować i fotografować siebie z Parą Młodą.
   Wymagam od siebie fotografa stosownego ubrania się na ślub. Nie niebieskie dziurawe jeansy, nie wyciągnięta koszula w kwiatki, trampki. Ubranie stosowne do kościoła, najlepiej czarne, może być biała koszula, dające oczywiście swobodę ruchu. Wtedy pojawienie się w kadrze fotografa nie psuje ujęcia,  a jest naturalnym elementem filmowego reportażu ślubnego.
   Stosownego ubrania się i zachowania wymagają zasady określone przez kościół w rozporządzeniu dla osób zawodowo filmujących i fotografujących w obiektach sakralnych. 
   Akustyczne potwierdzenie ostrości w czasie błogosławieństwa rodziców i w czasie przysięgi w kościele powinno być wyłączone.
   Fotografowi bezwzględnie nie wolno przechodzić przed kamerą stojącą na wprost Nowożeńców w czasie przysięgi, wchodzić na prezbiterium, oraz wchodzić w kadr zbyt blisko młodych w czasie zakładania obrączek. Takie zachowanie fotografa popsuje Wam film:

 

   W czasie pierwszego tańca kamera krąży wokół młodych, zgodnie z ich obrotami w tańcu. fotograf może poruszać się po tej samej stronie osi, lub stojąc w miejscu zostawić miejsce operatorowi kamery za sobą aby kamera przeszła za nim, lub nad nim. 

Szczegółowe informacje zasad współpracy z operatorem kamery Wasz fotograf znajdzie tutaj. 

Polecam fotografa z którym pracuję od wielu lat, znam jego doskonałe prace ślubne, i gwarantuję jakość zdjęć http://www.iwandowski.com

SESJA ŚLUBNA TELEDYSK

   Panno Młoda, nie musisz na sesji wyglądać dokładnie tak samo jak na ślubie, wskazana jest odrobina fantazji, rozpuszczone włosy, wianek, wygodniejsze buty sportowe bo będziemy np. biegać wokół fontany.
Panna Młoda Wianek
Panna Młoda Wianek
Mój profil na portalu Ślubnym wesele z klasą: weselezklasa.pl/telescope/
Powrót na pierwszą stronę: filmslubny.eu